HRDINOVIA, KTORÝCH ZABUDLI VYZNAMENAŤ
Kdesi som čítal, že
ešte 20 rokov po skončení II. svetovej vojny boli niektorí významní európski politici
na Západe, vrátane USA presvedčení, že s komunizmom možno v pohode
koexistovať napriek Churchillovmu varovaniu pred komunizmom vo Fultone, železnej
opone, atómovým zbraniam i ďalekonosným strategickým raketám, napriek kubánskej,
či berlínskej kríze, maďarskej revolúcii, severnej Kórei, Afrike a ďalším
experimentom komunizmu na ovládnutie sveta. Potom však prišiel tzv. obrodný
proces v samotnom srdci sovietskeho impéria – v Československu
a o pár mesiacov jeho drastické znásilnenie hrubou vojenskou silou. A vtedy
pochopili všetci tí politickí rojkovia, že je tu vskutku reálna vojenská
hrozba. Demokratický svet však reagoval na obsadenie krajiny v zóne
sovietskej moci len diplomatickou intervenciou a zvýšenou pomocou
emigrantom. Netrúfal si riskovať globálny vojenský konflikt
s nevypočítateľnou veľmocou. Až Ronald Reagan pochopil, že „ríšu zla“
treba poraziť jej vlastnými zbraňami – zbrojením. Ale kým sa tak stalo,
okupácia sa prejavila tým najbrutálnejším spôsobom. Spočiatku streľbou do
civilistov a ničením všetkého, čo akokoľvek pripomínalo socializmus
s ľudskou tvárou. Po nastolení bábkovej vlády na čele s Husákom sa
začala normalizácia, ktorá priniesla stovky ľudských tragédií
a státisícom občanov stratu zamestnania, občiansku a politickú
diskrimináciu a samozrejme aj väzenie. My, politickí väzni normalizácie
sme toho svedectvom. Emigrácia v tom čase dosiahla také rozmery, ako
v rokoch veľkej hospodárskej krízy. To ale nebolo všetko. Do najvyššej
možnej miery sprísnili cenzúru, ostrahu hraníc a prenasledovanie tzv.
dubčekovcov, za ktorých považovali všetkých, čo odsudzovali okupáciu. Normalizátori
prijali absurdný dokument „Poučenie z krízového vývoja v strane
a spoločnosti“, ktorým zavrhli celý obrodný proces a z čierneho
urobili biele a naopak. Z okupácie sa stala internacionálna pomoc,
z obrodného procesu, kontrarevolúcia. Československo sa na dlhých 21 rokov
stalo jedným veľkým, zamínovaným, zabarikádovaným komunistickým aparthaidom.
Nebolo úniku. Zastrelení a zmrzačení na hraniciach, duševne zničení v psychiatrických
liečebniach pod dozorom ŠtB, novodobí otroci v pracovných táboroch,
rozbité a rozvrátené rodiny, celé generácie prenasledovaných, brutálna
ateizácia spoločnosti s tajne vysvecovanými kňazmi i štátom
dotovanou cirkevnou konkubínou Pacem in terris. To všetko bola normalizácia.
A čo sa dialo na
medzinárodnej scéne? Už krátko po okupácii navštívil ZSSR kozmopolitný americký
naftový magnát Armand Hammer, ktorý sa špecializoval na ospravedlňovanie
zločinov komunizmu. A všetci idealisti zo Západu boli vo vytržení,
že je to posol dobrých správ. V knihe „Tajný svet amerického komunizmu“,
ktorú v deväťdesiatych rokoch vydali profesori univerzity v Yale pod
vedením Johnathana Brenta sa dokonca píše, že Hammer pre sovietov pral
peniaze! Pravdu mal liberálnymi žurnalistami ukrižovaný senátor McCarthy, ktorý
kvôli takému mediálnemu tlaku nakoniec spáchal samovraždu...
Ale, predsa tu bolo aj
čosi pozitívne. Hlavný protagonista obrodného procesu v rámci
komunistickej strany – Alexander Dubček sa zaradil medzi svetové politické
autority. Úmyselne nehovorím, celebrity, lebo by to bola dehonestácia Dubčeka.
10. decembra 1989, v deň Všeobecnej deklarácie ľudských práv OSN
a štyri dni pred svojou smrťou, napísal nositeľ Nobelovej ceny mieru
Andrej Sacharov vo svojom pripravovanom prejave pre Štrasburg okrem iného aj
toto: „Z celého srdca blahoželám Alexandrovi Dubčekovi, obdivujem jeho
výdrž a želám mu silu, zdravie a úspechy. Jemu aj všetkým priateľom,
ktorých máme vo všetkých ťažko skúšaných krajinách...“
Áno, boli to ťažko
skúšané krajiny so všetkým, čo k tomu patrí. S prenasledovaním inak
zmýšľajúcich, s porušovaním ľudských aj občianskych práv, s nemilosrdným
bojom proti triednemu nepriateľovi, ktorým sa nakoniec stal aj sám Dubček. Moje
post skriptum,
ktoré sa v médiách zásadne
nespomína: Dubček nikdy nepodpísal Chartu 77, ani následnú Antichartu. Až do
svojej smrti ostal sám sebou. Jeho skromnosť v najvyššej politike je
inšpiráciou, ktorá je však dnes už len literárnou fikciou. Keď sa svet
dozvedel o smrti tohto človeka Viedenský rozhlas celé hodiny hral iba
smútočnú hudbu a talianske, francúzske, nemecké i ďalšie svetové médiá ešte
dlho vyzdvihovali Dubčekovu osobnosť.
Zišli sme sa tu, aby
sme si pripomenuli 39 výročie anexie Československa a súčasne sa
zamysleli nad tým, aké dôsledky mala táto dlhoročná devastácia spoločnosti.
Ako uviedli anglické
Times, jeden z architektov sovietskej „privatizácie“ na začiatku
deväťdesiatych rokov – Jegor Gajdar vyhlásil, že „úspech komunizmu sa ukázal
v tom, ako hladko dokázal previesť politickú moc do majetku aj tam, odkiaľ
noha ruského vojaka odišla“. V Československu tu po nich ostala politicky,
hospodársky aj morálne rozvrátená krajina, ktorej nové elity naprogramovali ako
hlavnú úlohu prerozdelenie národného majetku a to bez akéhokoľvek právneho
rámca. Stačilo byť vo vhodnom čase na správnom mieste. Vo všetkých
postkomunistických krajinách prebehla divoká privatizácia a náhly vzrast
zločinnosti. V samotnej deržaviji bývalý premiér Ruskej federácie súdruh
Viktor Černomyrdin nadobudol počas „privatizácie“ majetok v hodnote vyše
štyroch miliárd dolárov! Iný privatizér, Boris Berezovský, ktorý je nateraz
v nemilosti Kremľa a v emigrácii vo Veľkej Británii patrí medzi
stovku najbohatších ľudí sveta! V súčasnom Rusku podľa rôznych prameňov
vraj ročne ukradnú viac ako 100 miliárd dolárov, ale pravdepodobne to bude ešte
oveľa viac. To je cena za komunistický experiment. Dnes už nepotrebujú tanky.
Na ovládnutie sveta im stačia peniaze... A na Slovensku? Zatiaľ vraj máme
len 41 miliardárov, prevažne v juniorskom veku!
Spomienky na naše
dejinné udalosti majú na Slovensku zvláštnu príchuť. Kým napríklad v ČR sa
21. august pripomína na najvyššej štátnej úrovni s patričnými poctami,
vrátane tých vojenských, u nás sa stále bránime dať tomuto dátumu
celoštátny rozmer. Za naše historické míľniky sa viac považujú rôzne regionálne
dejinné epizódy, ktoré komunistická propaganda doviedla v priebehu
štyridsiatich rokov do absurdností. Vôbec si neuvedomujeme, že našu príslušnosť
k EÚ i k NATO nestačí už len deklarovať, ale treba to aj
verbálne potvrdiť. Či vari 23 ročná okupácia zvrchovaného štátu nie je viac,
ako niekoľkomesačná okupácia počas vojny? Či si azda väčšiu pornosť nezaslúži
naša najnovšia história, kde sa proti okupantom postavil takmer celý národ?
Isteže, v tejto skrytej vojne sme nebojovali so zbraňou v ruke, lebo
proti surovej vojenskej sile by to bola samovražda. Ale o to viac sme
využívali ostré pero, politickú satiru, protestsong a najmä pasívnu
rezistenciu voči okupačnej moci. A ako v každej vojne, aj
v tejto boli aj obete, aj hrdinovia ba aj kolaboranti. Počas normalizácie
vznikli mnohé umelecké artefakty, ktoré totalitná moc zavrela na sedem zámkov
do trezorov a dnes ich stačí len oprášiť. Aj v emigrácii vznikli
viaceré hodnotné diela, ktoré tým, či oným spôsobom zachytili dusnú atmosféru
v okupovanej krajine. O nespočetných piesňach, z ktorých mnohé
zľudoveli a neskôr burcovali národ i v roku 1989 ani nehovoriac.
Budem parafrázovať
„amerického Dubčeka“ Martina Luthera Kinga: mám taký sen: - chcel by som, aby
sa Košice stali celoštátnym symbolom spomienky na okupáciu z augusta 1968.
Zaslúžia si to nielen preto, že ako prvé z veľkých miest vtedajšieho
Československa
pocítili agresiu, ale najmä
preto, že košičania boli a stále sú jediní, ktorí tomuto pamätnému dňu
vyjadrujú aj patričnú pozornosť. História im to určite nezabudne.
August 1968 zmenil
o dve desaťročia neskôr nielen geografické hranice, ale aj hranice etiky.
Zmenil povahu dovtedajšieho politického systému, jednoduchým výmenným obchodom:
ideológiu za materializmus. Tí, ktorí vtedy položili svoje životy
v nerovnom boji s agresorom sú v tomto svete materializmu len
maličkými ikonami svojej doby a nik im neudelí za ich najvyššiu obeť
žiadne štátne vyznamenanie. To je skľučujúce poznanie a čosi o našej
dobe vypovedá. Ale napriek tomu to nie sú zabudnutí rebeli, čo sa ocitli
v zlom čase na zlom mieste. Sú to naši novodobí hrdinovia, ktorým
skladáme našu najvyššiu poctu - in memoriam.
Nik by to nevystihol
lepšie, ako bard protestsongu Karel Kryl, v takmer hymnickom žalme – Bratříčku
zavírej vrátka, ktorého verše vytepal tesne po okupácii a stále sú
nadčasové: „Bratříčku nevzlykej, neplýtvej slzami. Nadávky polykej
a šetří silami. Nesmíš mi vyčítat, jestliže nedojdeme...“
Marian
Dudinský