Malicherné problémy naší blaženosti
Motto: „Aby bylo blaze nejenom v Praze“
(volební slogan Petra Pitharta v senátorském
volebním okrsku Chrudim – Havlíčkův brod)
Z předních, veřejně viditelných figur „státníků“ sametové doby
jsem měl určitou slabost pro Petra Pithrata. Činil dojem, že je schopen leccos
pochopit, nejevil se tak účelový, hloupý a narcistický. Slaboduchý slogan
„poselství“ senátora Petra Pitharta k voličům mne přinutil napsat, co si o
postkomunistickém pojetí blaha myslím.
Byl jsem účastníkem
virtuální politicko-společenské hry „sametové revoluce“. Jediným smyslem a
účelem té podivné revoluce, jak jsem brzo pochopil, bylo dát komunismu a jeho lodivodům
„lidskou tvář“ kapitalismu. Proti „Jaru 1968“, o dvacet let dříve, to byl
určitý pokrok. Komunistická mocenská mafie vyspěla, chtěla přežít a pokračovat.
Sametová revoluce byla
procesem modernizace a přeměny „předvoje proletariátu“ v nový „předvoj
kapitalistů a podnikatelů“. Vnitřně se ti paraziti a bandité v žádném
případě nezměnili. Prokázal to celý průběh sametové omlazovací kůry a metody,
kterými se kapitalizovali. Trestuhodná mravní nedostatečnost, historická
nevzdělanost a přijetí lži jako hlavního hybatele společenských procesů, byly
vlastnosti, kterými nás naše mravně rozvrácená doba v různé míře
poznamenala všechny. Tyto „hodnoty“ umožnily hladký přechod z totalitního
komunismu do formálně pluralitních, demokratických poměrů. Jedna epochální lež,
vláda proletariátu a společenská rovnost, která poznamenala většinu dvacátého
století, byla nahrazena lží druhou, domnívám se – ne menší, formálně
demokratickým, pluralitním systémem. Jednoduchá, nekomplikovaná lež komunismu a
vlády předvoje pracujících byla ještě průhledná a zřejmá. Rozdíl mezi
vyhlašovanou fikcí a realitou byl zřetelně patrný. Proletářský komunismus, ač
v praxi měl „východní“ ruské kořeny, ještě vykazoval určité evropské rysy.
V totalitním, proletářském komunistickém systému se dala nalézt formálně
„odpovědná“ instituce a „hybatel“ – Ústřední výbor strany a generální tajemník.
Ideologové proletářského komunismu otevřeně hlásali diktaturu předvoje
pracujících i to, že v zájmu světlých zítřků mohou komukoli zakroutit
krkem. Podobně jako evropsky pravdomluvný Adolf Hitler, když vykřikoval
vyhubení nižších ras a právo německého plemene na prostor. V samém počátku
praktické realizace „evropské“ komunistické teorie vložili ruští „géniové“
revoluce do systému zásadní inovaci. Fyzická likvidace celých společenských
vrstev, masové pracovní tábory a pozdější podpora válek po celém světě, byly
bojem za mír a svobodu. Do naivně „pravdomluvného“ mocenského ideologického
systému evropských heretiků vložili způsoby své samoděržavné ruské vlasti. Něco
jiného se vyhlašovalo a mluvilo, dělal se opak.
Sametový způsob vyrovnání se
s komunismem a jeho bezbolestná přeměna ve formálně pluralitní
kapitalismus je dokladem toho, že někteří z milovaných totalitních
kormidelníků přemýšleli. Uvědomili si, že jejich zločinný a prolhaný mocenský
systém se bude bez některých změn již jenom v křečích rozkládat a umírat.
Tento „humánní“ způsob přeměny a konvergence je na druhé straně dokladem
morálního hodnotového rozkladu „západní“ demokratické kultury. Demokratické země
a společnosti pro svůj klid a pohodlí přijaly za normální, že zločin se
netrestá, ale odměňuje. Přestal existovat důležitý institut křesťanského
myšlení, institut „očistce“ jako nápravy zla. V reálném životě to bude mít
důsledek – zločin se stal beztrestným. Pochybuji o tom, že si některý ze
sametových „humanistů“, kteří na veřejné scéně politiky konali špinavou práci a
v roli „bílých koňů“ cválali s naším kočárem ke šťastným zítřkům, byl
vůbec schopen uvědomit, jaké budou důsledky takové „revoluce“. Celý průběh
„nastolování“ demokracie, následná privatizace, zneužití a interpretace práva,
zneužití funkce médií a degenerace státní správy, byly na dlouhé roky do
budoucnosti předurčeny sametovou „technologií“ revoluce. Systémově prosazovaná
a obecně přijatá lež má horší důsledky než vnucené hrubé násilí. Lež
demoralizuje vnitřně daleko více než hrubé bezpráví. Sametoví vůdci a jejich
hybatelé navázali na zkušenosti svého předchůdce a učitele Gustáva Husáka.
Politická garnitura, která
byla autorem a realizovala „sametovou perestrojku“, spáchala větší zločin a
vlastizradu, než byl komunistický puč v únoru 1948. Komunistický převrat
v roce 1948 proběhl po válce, pod přímým řízením a ohrožením vojenskou
mocí Sovětského Ruska. V roce 1990 nás nikdo akutně vojensky neohrožoval,
všechnu špinavou práci proti vlastní zemi vykonali lidé a občané této země. Ve
skutečnosti byla sametová revoluce mocenským konfliktem uvnitř vládnoucí
politicko – ekonomické společenské vrstvy etablované za komunismu. Byl to boj o
moc a koncepci udržení vlivu a postavení, který probíhal mezi mocenským centrem
„starověrců“ – ideologů a aparátčíků a mocenskou skupinou „realistů“, do které
patřili vedoucí hospodářští pracovníci a technokraté. Ti se již od počátku
sedmdesátých let integrovali kolem bezpečnostních služeb režimu. Sametová
metoda zajišťovala, že všechny rozhodující mocenské páky a instituce zůstanou
v rukách společenské skupiny, svou existencí a hodnotami spojené
s komunismem.
Lidé, kteří šli
v počátku devadesátých let do politiky se skutečnou vůlí po změně, byli
pouze folklórem. Potřebovali nás v prvé fázi perestrojky jako spojence
proti svým soukmenovcům „starověrcům“. Věděli, že je nás pár a nemáme žádné
mocenské zázemí. Uvnitř „disentu“ měli připravené kádry. Neměli jsme za sebou
nikoho, masa obyvatelstva byla komunismem vytvořený „plebs“ bez vlastní vůle a
reálné představy, co politika vůbec je. Nové politické strany si založili podle
potřeby, stačilo i do autonomně vytvořené politické skupiny vložit pár lidí.
Před rokem 1989 ideový politický disent neexistoval. Oficiální disent neměl nic
společného s nekomunistickou koncepční politikou. Všechny pozdější
mediální aféry kolem financování politických stran byly účelové a cíleně
sehrané. Jediná společenská skupina, která měla peníze a zdroje schopné vložit
do politiky, byli lidé spojení s bývalým režimem.
Privatizace s absencí
jasných a vymahatelných zákonů, množstvím bank propojených s fondy a
kupónovou privatizací, společnosti s ručením omezeným, právnické osoby, za
které nikdo neručil, nebyly anomálie způsobené nezkušeností. Byl to připravený
a usměrňovaný proces „primární akumulace“ kapitálu do rukou těch, kteří věděli
co se hraje a jaký je účel hry. K nim se připojili ti, kteří neměli
zábrany a stali se tím spojenci a spoluviníky. „Kontinuita právního systému“
pro zasvěcené vykonavatele „práva“ znamenala, že zákony a právo budou vykládány
a užívány tak, jako tomu bylo v době jejich kodifikace – v komunismu.
Česky řečeno, v zájmu silnějšího a podle potřeby vládnoucí moci. Nejsme a
nemůžeme být právním státem, neboť smyslem dnešního právního systému není
hledání práva a spravedlnosti.
Politické strany dnes
zastoupené v parlamentu nejsou autentické nezávislé politické subjekty
stojící na určitých ideových představách a zásadách. Nezastupují na veřejné
scéně určitou společenskou vrstvu, ve které mají své zázemí. Jsou to
společnosti s ručením omezeným, divadelní společnosti angažující ve svém
souboru pár profesionálů a amatéry vybírané ve výběrovém řízení, kterému říkáme
volby. O tom, kdo půjde do výběrového řízení, rozhodují stejná „pravidla“, jaká
jsou již „zvykem“ třeba pro výběr firmy, která postaví veřejnou kanalizaci. O
tom, kdo bude vybrán, se rozhoduje jinde než v příslušné komisi. Dnešní
český stát a společnost je „pluralitní a demokratická“ jen v tom smyslu,
že centralizovaná (totalitní) komunistická mafie se decentralizovala. Za více
než půl století, po které byli kormidelníci předvoje pracujících absolutními
pány nad životem a existencí miliónů lidí, přišli na to, že veřejně viditelná,
institucionalizovaná moc nese nebezpečí odpovědnosti. Moderní technologie
umožnily, že společnost se dá ovládat i bez veřejně známé „rady starších“ –
Ústředního výboru – a tuto radu šéfujícího „kmotra“ – generálního tajemníka.
Hlavním problémem starého modelu bylo, že v případě krize a hrozícího
kolapsu systému plebs ví, koho má pověsit. Ve starém modelu a systému paradoxně
šlo, alespoň formálně, dohledat odpovědného činovníka a instituci.
Výsledkem sametové
perestrojky a její technologie privatizace je stav, kdy základní objem majetku
státu, dříve spravovaného mafií Ústředního výboru, byl převeden do bank a
společností, jejichž skutečný vlastník ve své většině není veřejně znám.
Oficiálně uvádění miliardáři a manažeři jsou jen bílí koně. O tom, kdo se
prosadí do vedení politických stran, rozhoduje ten, kdo dá peníze na jejich
prosazení a popularizaci, či na jejich diskreditaci v médiích. Podobně je
směrována a ovlivňována politika těchto stran.
V naší zemi neexistuje
nezávislé veřejné médium s větší působností, které by se pokoušelo podávat
objektivní informace o tom, co se skutečně na scéně i uvnitř ní odehrává. Je
hanbou novinářského stavu, že ani v počátku devadesátých let, kdy bylo do
věcí vidět a byla větší míra volnosti, se nenašla osobnost, která by se o to
pokusila. Po celá devadesátá léta jsem měl možnost pozorovat vývoj mediální
scény. Jak a kdo si média privatizoval. Mohl jsem porovnávat skutečný průběh
politických i privatizačních dějů a jejich mediální obraz předkládaný
veřejnosti. Případy, které jsem do podrobnosti poznal z vlastní
zkušenosti, byly zaměněny. Nebyla to nedostatečná znalost problémů, ale cíleně
hrané „zpravodajské hry“. Degenerace státní správy byla cílená a vynucená. Měl
jsem možnost ten proces do podrobností pozorovat v odvětví lesního
hospodářství a v Národním parku Šumava, kde jsem určitý čas pracoval.
Většina zaměstnanců těchto odvětví a institucí měla vůli pracovat poctivě,
dodržovat a vymáhat zákon. Kdo se však nepřizpůsobil staronovým nepsaným
pravidlům, odešel sám nebo byl odejit. Když se nebyl ochoten poddat a smířit
s lumpárnou, měl jedinou jistotu, že ještě bude v médiích, ve jménu
nejvyšších ideálů exemplárně „posrán“ (útlocitné duše a estéti mi prominou).
Dovolat se neměl šanci.
Pro ilustraci uvedu trochu
křečovitě úsměvný příklad. V roce 1995 jsem ve sněmovně interpeloval kvůli
„lesní transformaci – reformě“ Václava Klause a řekl jsem mimo jiné: „Pane,
udělali jste reformu tak, aby každý, kdo dělá kolem dřeva, mohl krást …
postavili jste pyramidu politiky a ekonomie na hlavu, spadne to na nás…“ Po
interpelaci mě na chodbě zastavil komunistický poslanec a řekl mi: „pane vy
máte odvahu, nebojíte se?“.
Naruším jednoduchou
představu Pithartova „blaha“. Bylo by dobré, abyste si všichni, kdo toužíte po
takovém jednoduchém blahu, pomalu začali uvědomovat: Hlavním efektem a
výdobytkem sametové technologie perestrojky devadesátých let byl všeobecný
signál, že zločin, zneužití a vlastizrada se netrestají. Lež, podvod a
nezodpovědnost se odměňují. „Elitou“ země, politickou a hospodářskou špičkou,
se stali lidé a mocenská uskupení, kteří systémově zneužili svého
privilegovaného mocenského postavení. Zneužili toho, že země po čtyřiceti
letech komunismu neměla skutečnou morální a intelektuální elitu. Nejvyšší
moralista sám nevěděl, co je mravnost. Výsledkem „Sametové revoluce“ je stav,
kde nikdo nenese odpovědnost. Skutečnou politickou a ekonomickou moc od samého
počátku měli „hybatelé“, kteří se nepohybovali na veřejné scéně. Nikdo je
„nevolil“, proto nemohou být voláni k odpovědnosti. Dnes ovládají
rozhodující objem majetku, úkolují média a přes své loutky dělají politiku.
Principem, kterým byla završena sametová pluralita, je stav, ve kterém nelze
dohledat odpovědnou instituci, natož činovníka, a nikdo se k odpovědnosti
nehlásí. Byl jsem v politice dost dlouho, abych pochopil. Dnešní taneční
kreace předváděné na veřejné scéně politiky kolem „volebního patu“ by snad již
mohly pootevřít oči slepým.
Sametová cesta
k blaženosti je postavena na dnes již více něž bilionovém státním dluhu,
morální dluh většiny z nás je však násobně větší. Lidské společenství
podléhá stejným přírodním zákonitostem jako svět kolem nás a nezačněme-li své
společenství „opravovat“, obávám se, že „blaženost“ nás nemine.
V Třešti 7. listopadu 2006
Čestmír Hofhanzl