Nezverejnení a doplnení agenti ŠtB|
17.November 1989-Zamatový podvod!|
Pamätník usmrtených na hraniciach|
Nepotrestané zločiny|
Rozhovory-udalosti-názory|
Od našich autorov|
Pripravujeme|
Nezabúdame na okupáciu v roku 1968|
US POWs - Pamäť a svedomie|
Reagujeme |
Svedectvá|
Doporučujeme|
Nebojte sa!|
Právo a zákony |
Literárna rubrika|
Emil Švec: Nezákonnosť na pokračovanie|
Vladimír Hučín-politický väzeň Zamatu|
Stanovy a informácie o organizácii|
Hlavná stránka
Kázeň Mons.
Vladimíra Farkaša na sv. omši v Kostole sv. Františka Xaverského
v Banskej Bystrici 14.10. 2007 Drahý bratia
a sestry, Na rozličných stránkach tlače čítame
v súvislosti so starostlivosťou o zdravie človeka tieto alebo im
podobné riadky. Uvediem aspoň niekoľko postrehov. Napríklad. Aktuálna
sociálno-ekonomická situácia je charakterizovaná krízou sociálneho štátu z dôvodu
veľkej ekonomickej krízy, ktorá nedokáže čeliť narastajúcim zdravotníckym
požiadavkám. Alebo na inom mieste zase čítame. Je potrebné vychádzať zo situácie, že zdravotné zdroje, ktoré sú
k dispozícii, nie sú nevyčerpateľné a že v budúcnosti bude asi
nemožné poskytnúť všetkým chorým úplnú asistenciu. Alebo ešte inde sa
dočítame. V sociálnom
štáte v zdravotníctve sú nevyhnutné drastické zákroky pretože
zdravotníctvo sa nemôže vyhnúť zákonom ekonomiky. A ešte jedno
a nakoniec zdravotnícke konštatovanie. V zdravotníckej starostlivosti
prevláda prísna aplikácia komutatívnej spravodlivosti a to znamená, že ak
neboli uzavreté zmluvy s poisťovňami nikto nemá právo na asistenciu pri
svojej chorobe zo strany spoločnosti teda štátu. Prečo volím tento úvod drahí bratia
a sestry. Jednak preto lebo mu rozumieme asi mnohí. Kto dnes nenavštívi
nemocnicu. A určite aj preto lebo v evanjeliu a to na prvom
mieste dnešnej nedele sa Ježiš stretol s chorými malomocnými. Nie
s jedným ale naraz s desiatimi. A tému máme pre zdravotníctvo
zobudenú samotným evanjeliom. Vieme, že malomocenstvo je choroba veľmi vážna
a tak ťažká, že malomocenstvom postihnutý človek sám si neporadí. Žiaľ
napriek potrebnej pomoci spoločenským partnerom pre malomocného stáva sa len
isto chorí malomocný človek. V dávnych dobách totiž malomocný musel
opustiť najbližšiu rodinu, pracovisko, obec a doslova sa vysťahovať do
prostredia ľudí s podobnou chorobou a podobným osudom malomocenstva.
Malomocnému aj zákon spoločnosti to dokonca nariaďoval a musel nosiť so
sebou aj zvonček a kričať. Som
malomocný! Ľudia museli od neho utekať. Teda žiadne pohladenie, žiadne
pofúkanie rany zdravého od človeka nepripadalo do úvahy. Ale vylúčenie zo
spoločnosti to áno. To pripadalo do úvahy, bolo to dokonca zákonom stanovené
ako príkaz. Dnes je malomocenstvo liečiteľná choroba ale status malomocných je
podobný lebo náklady na liečbu sú ekonomicky veľmi veľkým výdavkom. Preto aj
dnes malomocní mimo prostredie zdravých ľudí. Na a tuná náš veľmi krátky
popis choroby práve malomocenstva na tomto mieste zastavme lebo pointu dnešného evanjelia nenachádzame
v uzdravení týchto chorých úbožiakov. Hoci s dávkou nie malého nadšenia
poukazujem na to, že uzdravenie malomocných z dnešného evanjelia sa udialo
bez zmluvy so sociálnou poisťovňou, bez
finančného poplatku, bez odpovede na otázku či máme po ruke peniaze. Malomocní
boli totiž uzdravení mocou, ktorú má jedine Ježiš. Náš údiv hovorí o tom a dosvedčuje, že v tejto moci
a akou sa ku chorým približuje Ježiš, že v tejto moci sa stretávame
v Ježišovi s fenoménom moci Boha, lebo božský fenomenálny Ježiš môže
takto riešiť liečenie choroby. Zázrakom s titulu, že je bohočlovekom. Ale pointu
dnešného evanjelia nachádzame inde. V etike. To znamená v následnom
chovaní sa uzdravených. Desať malomocných prosí majstra o zmilovanie.
Zostali trochu vzdialený pred dedinou do ktorej sa neodvážili ani vstúpiť.
Nevstúpili do dediny lebo im to nedovoľoval zákon ale po uzdravení len jeden
z desiatich sa vrátil a oslavoval boha. Bol to Samaritán, cudzinec.
To je tá spomínaná pointa dnešného evanjelia
etiky. Prejavil vďačnosť oslavou Boha Ježišovi. To je pointa dnešného
evanjelia a vďačnosť za dobročinnosť. Vidíme, že etiku správania vo forme
vďačnosti nereprezentujú otupeli deviati z desiatich hoci sú
v deväťdesiatpercentnej väčšine. Žiaľ ani choroba ich neurobila ľuďmi
citu. Konštatujeme. Etiku určuje ten spomínaný jeden z desiatich, teda
desať percent zo spoločenstva. No a je potrebné konštatovať, že etika
katolíckej cirkvi obsiahnutá aj
v pointe vďačnosti z dnešného evanjelia, ako čnosti, je orientovaná
u nás katolíkov personalisticky. Čo to znamená? Aké uzávery to prináša? Najsamprv úsudok tvoríme z čoho?
Tejto personalistiky sú totiž predpokladom dve veci. Po prvé. Chápanie života
ako posvätného daru. Tento dar bez ohľadu na kvalitu života má plné právo na
ochranu. No a po druhé. Etika katolíckej cirkvi má predpoklad aj tvorbe
sociálnej tváre spoločnosti. Sociálnou tvárou spoločnosti nie je však tvár vykreslená postojom aký si
odsúhlasí alebo spontánne ako sa správa väčšina. Ako jedná. Ak väčšina
skolauduje pravdu to ešte neznamená, že to aj pravda a čnosť je. Čo tým
cirkev myslí? Na Ježiša Krista. Nie na väčšinu. Etika je to čo robí väčšina?
Nie tak. Na čom sa dohodne väčšina? Ani takto nie. My myslíme na Ježiša Krista.
V mene
koho sme v morálke usmerňovaní, v myslení tvorení, nás odráža
vzťah k Ježišovi. Benedikt XVI. nás upozorňuje a nám túto skutočnosť vysvetľuje ešte z inej oblasti
ako je oblasť čností ale načiera do tvorby zákonov, ktoré poznačujú náš
každodenný život. No a Benedikt XVI. to vysvetľuje takto, keď vraví o histórii,
ktorá nás poúča nech si ju všimneme, že
ona nás poúča o škodách na ľuďoch keď pravda odsúhlasená alebo vyrobená
väčšinou sa stala postupne zločinom. Pravda sa nesmie vyrábať spoločnosťou,
hovorí Svätý Otec. Ani v demokracii akéhokoľvek typu pravda sa nesmie
vyrábať spoločnosťou. Národný socializmus, bezbožný komunizmus, sociálny
štát, bezbrehý liberalizmus, či dokonca
kresťanská demokracia, každý sa míli ak by chcel pravdu vyrábať ako spoločenskú objednávku. História aj
tá naša na Slovensku nám toto učenie Sv. Otca len potvrdzuje. Veď si len
všimnime, že skrze takúto vyrobenú pravdu a potvrdenú parlamentnou
väčšinou spoločnosti boli likvidované predsa mnohé významné osobnosti.
V minulosti za čias národného socializmu Slovenského štátu alebo
komunistického Československého štátu. Schválenými hlúpymi zákonmi boli
likvidované také osobnosti dneška ako napríklad dnes kardinál Korec keď zostal
spoločnosťou odsúdený na desať rokov v komunistickej base. Náš biskup
Baláž zostal odsunutý na dvanásť rokov
do výroby pre hlúpe spoločenské zákony. Biskupi, Gojdič, Buzalka, Vojtašák v komunistickej base v podstate
našli mučenícku smrť a im podobný osud stihol milióny nevinných. A čo
narobili so Zdenkou Šelingovou, týmto nevinným dievčaťom, zákony vyrobené ako
spoločenská objednávka na základe vyrobenej pravdy to si prečítajte
v životopisoch pána Habovštiaka. Ak budete mať nato duševné sily. Teda chcem tým pádom povedať so Sv. otcom Benediktom XVI., že
spoločnosť nesmie pravdu vyrábať. Pravda musí sa vždy hľadať a milovať. To
je tvár spoločnosti hodná dôstojnosti človeka. Vyrobená pravda spoločnosťou na
princípe dosiahnutia súhlasu väčšiny to je v nie jednom prípade zneužitie
parlamentnej demokracie a história nás učí, že zároveň je to krutá modla.
Falošný bôžik. Alebo ak chcete aštartaz čias židovstva. Ďalej je potrebné
povedať, že pravda ktorú hľadá človek aby spoločnosť v ktorej žije mala
vľúdnu tvár. Táto pravda sa nielenže nesmie vyrábať ale
musí nadväzovať aj na stvoriteľský rozum. Kult väčšiny totiž a pravda
odvodená z väčšiny pôsobia ako tovar a nie ako človek. Táto
skutočnosť nenadväzuje na stvoriteľský rozum aj keď pochádza z rozumu
človeka. Človek sám pre seba vo svojej existencii predsa nie je autonómny.
Človek má pred sebou fatálne veci, ktoré neovplyvnia do ktorých vstúpiť musí,
človek sám sebe nie je cieľom, človek totiž nieje Bohom. Spoločnosť zjednotenej Európy do
ktorej patríme, síce rozpráva o ľudských právach, tak, že Boha nespomína.
Ale to nám predsa nemôže byť predsa vzorom. Konvencia ľudských práv
v ktorej naddimenzovane vyzdvihnutý človek a Boh sa ani nespomína lebo pána Boha človek vytláča, táto
konvencia ľudských práv v Európskej únii pôsobí ako vojna vyhlásená
katolíckej cirkvi. Ak je tomu tak, tak potom rozpadnutý Sovietsky Zväz politici
presunuli z východu na západ Európy a znova nás kresťanov čaká zápas
lebo Boh v našom spoločenstve zase nemá mať miesto. Dominuje Euro
a kult človeka. Človeka bohatého, človeka technokrata, toho človeka, ktorý
o sebe prehlási, v úvodzovkách, som ako Boh! Pravdou o mojom
živote nieje Kristus, je to čo si môžem dovoliť a užiť. Kardinál
Špidlich si spomína jedného na študenta teológie, Američana, v Ríme. Bol
to starší vtedy a vyspelý človek s neskorým kňazským povolaním. A ten mu raz
rozprával ako sa rozhodol stať kňazom. Bol riaditeľom starobinca v San Francisku
a veľmi ho dojímal život starých a opustených ľudí. Preto sa chcel stať kňazom
lebo chcel pôsobiť medzi nimi, chcel zostať s nimi. No a tento študent hovorí.
Neviete si predstaviť jak sú starí ľudia dnes opustení. Materiálne im
nechýba nič. Ani po stránke zdravotníckej opatery nič im nechýba. Majú všetko
pohodlie na staré kolená. To som videl, ale nič viac. Príbuzní vlastných detí
sa objavia len zriedka. Obyčajne pošlú naregistrované pozdravy na
magnetofónovej páske, vtedy cedečka
neboli, kde syn alebo dcéra prajú všetko najlepšie a vnúčatá spievajú
koledu alebo recitujú báseň. Starý človek si to potom prehráva a prehráva,
počúva a počúva, spomína a plače a plače. Je totiž zabudnutý. U nás drahí
bratia a sestry, to nieje inak. Niesme Amerika, ale otec matka, buď prepíšeš
majetok alebo ideš do starobinca. Alebo ja idem od teba preč z domu a staraj sa
o seba sám sama. Správanie ako u malomocných. Pohľady zákonodarstva na potrat,
eutanáziu, na homosexuálne a lesbistické páry, ktoré chcú byť rodinou, deti s videom
ako týrajú a podpaľujú mačky, premnožené medvede a divé svine, ktoré napádajú a
požierajú v prírode oddychujúcich bezbranných ľudí, no zákonodarstvo na ochranu
práv človeka ozaj ako u malomocných. Na záver, čo je východiskom? Veľmi
stručne a pre krátkosť času katolícka cirkev ponúka viac možností. Chcem
poukázať na tri skutočností. Čo
je východiskom? Štát s dobrým parlamentom. V parlamente kde sa dobré zákony
majú pre spoločnosť tvoriť. Rozum by s a nemal strácať ale rozum nachádzať. Pravda sa má v parlamente
vyjasňovať, hľadať a nie ju vyrábať ako spoločenskú objednávku a to je jedno
kto voľby vyhral. Inak ideme do pekla. Ďalej
čo je východiskom? Cirkev. Cirkev je silou spoločnosti v centre záujmu ktorej
je dobro človeka. Ak je však v
cirkvi veľa špiny, dokonca aj na najvyšších miestach ako tvrdil Racinger, tak
potom zahnívaniu spoločenského života sa nevyhneme. Potom niet divu, že dnes
vyzeráme ako za čias Pacem in teris v komunizme, bezmocne to konštatujú
mnohí. Ani
cirkev nesmie pravdu vyrábať. Spomínaný Racinger už v 89. roku predsa
napísal, že teológ má pravdu vyjasňovať. A to tak, že viacej poznáva toho,
ktorý miluje. Poukázal na dynamiku pravdy, na dynamiku lásky. Len vtedy vzniká
správne poznanie. No ak tuná sa teológ
spreneverí, tak potom nieje teológom ak pravdu nevyjasňuje a ju
nemiluje, ale ideológom, ktorý umocňuje
moc cirkvi. Vtedy nieje kňazom ale politikom v sutanách a zmýlil si
svoje poslanie. Ďalej
čo je východiskom? Ježiš Kristus.
Jeden z desiatich malomocných poďakoval. Vo vďačnosti vedel kto mu zmenil
život k lepšiemu. Ježiš z Nazareta. Ten jediný je totiž medzi nami
ľuďmi Bohom -bohočlovekom. Tomu je potrebné byť denne vďačným ako Bohu. Pravda
o Ježišovi totiž nieje vyrobená. On je pravda sama. Aj keď ukrižovaná,
usmrtená ale zmŕtvychstalá. To je tá večná a večne živá pravda. Amen
|