Predhovor
(ku knihe Mariána Dudinského, „Kmotrou mi bola ŠtB“)
Kniha skúseného novinára Mariána Dudinského zaujme už svojím
netradičným názvom, pretože zimomriavky vyvolávajúca téma o Štátnej bezpečnosti
bola, je a natrvalo ostane v povedomí slovenského a českého národa bolestne
aktuálnou. Najmä preto, že u desaťtisícov našich občanov - mnohí z nich
už odišli tam, odkiaľ sa nekupuje spiatočný lístok - zanechali
pracovníci tejto vyslovene zločineckej organizácie „vysoko majstrovské" a
nezničiteľné stopy v podobe mučenia a týrania, ponižovania ľudskej dôstojnosti,
systematického pošliapavania základných ľudských práv atď. Vo svojom súhrne
mali tieto príkoria za následok trvalé zmrzačenie alebo smrť nevinných.
Nejeden čitateľ tohto skutočného tragického príbehu mladého
slovenského novinára si v spravodlivom rozhorčení položí otázku: „Aj týchto
ľudí bez trošky citu, bez sŕdc dokázali porodiť slovenské a české matere? To je
predsa nepochopiteľné, neuveriteľné, neskutočné... To je zaiste fantázia
najvyššieho stupňa!"
Áno, na
matky s takýmito potomkami možno vzťahovať varovné slová jedného z najväčších
básnikov, filozofov a štátnikov sveta - J. W. Goetheho: „O, wäre
ich nie gebo-ren!" (Ach, kiež by som sa radšej nebol nikdy narodil!).
Publikácia zaujme čitateľov všetkých vekových kategórií a osobitne
mladú generáciu. To aj preto, aby spoznali, že aj v holubičom národe slovenskom
a českom sa našli jednotlivci, ktorí boli ochotní za nemalé hmotné výhody, za
oslnivú rýchlu kariéru, za získanie pocitu neohraničenej všemohúcnosti nad
nevinnými uväznenými i sadisticky mučenými demokratmi a disidentmi, západnými
letcami-hrdinami, početnými kňazmi i biskupmi nechať sa naverbovať do radov im
duchovne blízkych a spriaznených.
Je morálnou povinnosťou autora podeliť sa so svojimi trpkými
skúsenosťami, so svojou „kmotrou" - ŠtB. Pretože história sa aj v
tomto prípade, žiaľ, opakuje... Uvedomujeme si dostatočne, že ide o osud
národa, našich detí a milovaných vnukov? Ako ich chceme účinne ochrániť pred
týmto zlom ziel, pred týmto peklom pekiel?
„Osvedčenou" pracovnou metódou ŠtB bola lož, podvod, zákernosť,
násilie a krutosť, ktoré vo veľkej miere dokázali obohatiť o množstvo nových
foriem. Výdatnú pomoc pri páchaní zločinov poskytovala v tomto smere častá
výmena vyšetrovacích a mučiarenských skúseností medzi vedúcimi predstaviteľmi
tajných služieb zo všetkých štátov zotročených komunizmom.
Aj prípad
Mariána Dudinského „vyrobila" Štátna bezpečnosť na základe výpovedí
falošných svedkov s úmyslom získať autora knihy za spolupracovníka, donášača či
udavača ďalších ľudí. Autor sa však nedal zlomiť ani lákavými sľubmi, ani
vyhrážkami. Človek však neprestáva žasnúť nad tým, kto všetko bol registrovaný
ako spolupracovník tejto zločineckej organizácie. Dnes mnohí z nich vystupujú bez
najmenšej stopy hanby ako puncovaní demokrati, reprezentanti práva a
spravodlivosti, ako zanietení obhajcovia ľudských práv!
Nekalé praktiky ŠtB pri vyhľadávaní triedneho nepriateľa som mal
možnosť zažiť na vlastnej koži - hoci, našťastie, nie v takom rozsahu ako
autor tejto publikácie.
Moja
prvá konfrontácia s ŠtB sa uskutočnila na základe „pozvania" na pohovor v
ich šedej rezidencii na ulici Februárového (ne)víťazstva v Bratislave. V tom
čase som pracoval ako vedúci právneho odd. v bratislavských Elektromontážnych
závodoch. Vyšetrovanie prebiehalo v novembri 1956, teda v oných krutých
päťdesiatych rokoch budovania socializmu, ktoré priniesli toľko
nevysloviteľného utrpenia mnohým statočným ľuďom. Viacerých mučili, odsúdili a
aj popravili.
Vedel som, že pozvanie tejto organizácie neveští nič dobré. V
onen novembrový deň zobral som si vrecko s osobnými vecami. Tajní agenti ma
ohúrili obvinením, že som na pracovisku verejne schvaľoval kontrarevolúciu a
biely teroru v susednom Maďarsku z októbra 1956, ktorý dnes aj
samotná Maďarská robotnícka strana vyhlasuje za národné povstanie porobeného
národa proti sovietskym okupantom.
Cítil som, že ide o udanie konfídenta. Kategoricky som trval na
okamžitej osobnej konfrontácii s udavačom, o čom mám aj kópiu z neskôr
doručeného listu. Dodnes však neviem, kto ma udal, a tak zapríčinil trpké
chvíle mne i mojej rodine.
Pri čítaní tejto knižky i ďalších diel s podobnou tematikou sa
logicky vynára naliehavá otázka, či vôbec jestvuje spôsob, ktorým možno po
strašných skúsenostiach s praktikami všemocnej zločineckej organizácie
definitívne zamedziť ich reprízam. Ak existuje dôsledné uplatňovanie princípov
demokracie a pravdy v živote spoločnosti, potom azda najvýstižnejšiu
charakteristiku podáva v tomto smere Fancois Fénelon de Salignac (1651-1715),
francúzsky pedagóg a arcibiskup a zároveň odvážny kritik absolutizmu kráľa
Ľudovíta XIV.: „PRAVDA BEZ MOCI A MOC BEZ PRAVDY - AKÉ JE TO STRAŠNÉ!"
Táto
axióma platí v plnej miere pre všetky diktatúry v dejinách ľudstva a osobitne
pre diktátorské štátne režimy dvadsiateho storočia, v ktorých vládli komunisti.
Príčiny tragédie ľudstva však spočívajú v tom, že samo sebe je
vinníkom a aj katom, keď s nepochopiteľnou vytrvalosťou sa riadi podľa výroku
majstra kritického realizmu Honore de Balzaca (1799-1850): ,Milujem pravdu.
Myslím, že ju ľudstvo potrebuje. Ale ešte viac treba ľuďom lož, pretože:
- lož im
lichotí,
- lož ich
utešuje,
- lož
prebúdza v nich nekonečné nádeje.
Bez lži
by ľudstvo zahynulo od zúfalstva a nudy!"
Balzacove
kritické slová o potrebe pravdy a lži možno doplniť čerstvým, avšak par
excellence diskutabilným úsudkom spisovateľa Vladimíra Mináča paradoxne v
komunistickej PRAVDE: „Pravda je taká vzácna ako kométa, ktorá sa objavuje
raz za sto rokov: lož je však každodenná... Lož napríklad v politike, v obchode
alebo v láske, je vždy účelová: politik víťazí vo voľbách lživými sľubmi,
obchodník hromadí peniaze na základe lživých informácií a mládenec luhá o
láske, o ktorej nevie ani toľko ako tetrov hlucháň, aby svoju dočasnú večnú
dievčinu dostal do vodorovnej polohy... Pravdu hovoria iba blázni,
spasitelia a iní čudáci... Všetci sú to ľudia nezvyčajní, nejakým spôsobom
posunutí z normálu; môžeme si ich tu a tam aj ctiť a vážiť, no
každodenný život s nimi je nepredstaviteľný..."
Každý dospelý, najmä starší človek je teda v dôsledku svojich
pozitívnych i negatívnych skúseností nútený formulovať svoj životný cieľ, ba
priam životnú povinnosť v duchu kréda: „BOJOVAŤ PROTI ZLU!" Len tak sa
môžeme vyhnúť novému násiliu, novým prenasledovaniam a napokon aj novým
vojnovým konfrontáciám, ktoré ničia život aj dnes na každom kontinente.
Doc.
JUDr. Ing. VINCENT BALÁŽ, CSc.,
nezávislý novinár